Slik kan elektroniske kjørebøker forbedre kundeforholdet ditt
Telematikk, dvs. datateknologi og datakommunikasjon brukt i kjøretøy, letter det daglige arbeidet for mange gründere rundt om i Sverige. Det mange kanskje ikke har reflektert over er at elektronisk kjørejournal og lignende tekniske hjelpemidler også kan støtte mange bedrifter i kommunikasjonen med kundene.
Eier du f.eks. et service-, transport- eller leveringsselskap og ønsker å skille seg ut fra mengden, må du tjene toppkarakterer på mange forskjellige områder. Alt fra alltid å gi kundene skadefrie leveranser i toppklasse til å kunne tilby konkurransedyktige priser. Samtidig bør du også levere en feilfri kundeopplevelse for å få en topplassering.
Kunderelasjoner er viktige. Kunder som får en god opplevelse er ikke bare mer lojale – de er også mer engasjerte og forteller gjerne andre om sine fantastiske opplevelser. Til syvende og sist betyr dette også mer virksomhet som du kan fakturere for å få din bedrift til å vokse.
I dag forventer folk full åpenhet og umiddelbar kommunikasjon fra bedrifter, også kvelder og helger. Å yte et slikt servicenivå er ikke helt enkelt – det koster penger å ansette kundeservicemedarbeidere som kan jobbe døgnet rundt. Det er her teknologiinvesteringer, som elektroniske kjørelogger, spiller inn. Hvis bedriften din er avhengig av å gjøre effektive leveranser, bør telematikk være ditt første stopp når det gjelder å tilby førsteklasses kundeservice. Det kan hjelpe deg på mange forskjellige måter – fra å forbedre kommunikasjonen til å redusere de faktiske kostnadene. Her er fire eksempler på hvordan telematikk og elektroniske loggbøker kan automatisere mye og dermed forbedre forholdet du har til kundene dine:
1. Forbedret synlighet
I dag ønsker folk å vite nøyaktig hvor pakken deres er – fra det øyeblikket bestillingen er lagt inn til pakken er i deres hender. Med integrert programvare kan sjåførene være mer synlige når de er på veien og data kan deles automatisk mellom sjåføren, ledere og kunder uten behov for telefonsamtaler og tekstmeldinger.
2. Nøyaktige ankomsttider og økt åpenhet
Ingen liker å vente hjemme i leiligheten hele dagen og vente på levering. Estimerte leveringstider er derfor verdifulle. Å ringe inn med sjåfører en etter en og gjøre dette flere ganger om dagen er mildt sagt tidkrevende. Med telematikk kan jobben automatiseres fullstendig. En elektronisk loggbok samler inn nøyaktige data som du kan overvåke i sanntid på din dataskjerm eller mobilenhet. Du kan bruke denne informasjonen til å gjøre estimater og annonsere riktig tidspunkt for kundene dine.
3. Mer nøyaktig fakturering
Fakturering er ofte en tidkrevende prosess. Med telematikk kan ledere overlate mye av administrasjonsarbeidet til programvaren, som kan generere rapporter om utførte timer og kjørte mil samt gi nøyaktig oversikt når det kommer til daglig reisetid og ruter man har kjørt. Ved hjelp av smarte GPS-funksjoner kan du samtidig få eksakte plasseringer og informasjon om hva klokken var ved både ankomst og avreise. Dette betyr ikke bare at kundenes regninger vil være nøyaktige – det øker også tilliten til deg. Smart programvare bidrar også til å kartlegge andre viktige beregninger som drivstofforbruk som fortsatt er en omfattende utgiftspost for mange.
4. Større besparelser for deg (og for kunden)
Med data i hånden kan du få en bedre oversikt over ting som drivstofforbruk, uautorisert bruk og ruteplanlegging – men også data som gir deg en god idé om når det er tid for vedlikehold av kjøretøy. Dette kan hjelpe deg med å øke fortjenestemarginen din, samtidig som kunden kan dra nytte av prisreduksjoner. I tillegg til hjelpen teknologien gir for å administrere en bilflåte, kan tekniske løsninger som elektroniske loggbøker også fremme en kultur med regelmessig kommunikasjon mellom kunder og team – fra sporing og fakturering til henting, levering og anmeldelser. Alle vinner.
Elektronisk Kjørebok
Vår elektroniske kjørejournal oppfyller Skatteetaten krav til dokumentasjon, og har datalagring (start og stopp) i 7 år. Med WorkMirror Driving Journal slipper du manuelt mas, og holder både deg og dine ansatte kontinuerlig oppdatert om firmabilens reiser, måleravlesninger og bruk. Det rimeligste alternativet for deg som ønsker å beskytte bedriften og bedriftens ansatte.